Inca un roman in Norvegia

joi, 27 februarie 2014
Lunga pauza, stiu, dar e greu cu timpul :D

Dupa cum spune si titlul, a mai venit, de aproape 3 luni, inca un roman in Norvegia. Mai exact, in familia noastra :P

Ma gandeam ca poate intereseaza pe cineva experienta sarcinii, a mea, in Norvegia, asa ca iata-ma din nou pe blog.
L-am dorit si nu s-a lasat mult asteptat. Deoarece am 3 mutatii de trombofilie m-am infiintat la medicul de familie de la testul pozitiv pentru a primi tratament. Medicul meu nu era in ziua aceea asa ca m-a vazut o pustoaica abia iesita de pe bancile facultatii. A tinut sa mai fac un test si la ei sa fie siguri ca nu sunt "nebuna" :)). Dupa confirmare mi s-a intocmit un fel de dosar al gravidei pe care trebuia sa-l car mereu dupa mine. Am cerut injectii cu heparina si tipa o dadea pe dupa cires, ca nu e nevoie. Cu nebunu' nu te pui, adica cu mine, asa ca am insistat spunand ca e copilul meu si eu risc (chiar daca nu am antecedente), nu ea. Am convins-o sa sune la un hematolog si sa revina cu un raspuns. Nu as fi putut cumpara injectiile fara reteta.
Majoritatea ajung la medic mai tarziu decat mine si atunci sunt incredintate unui spital, unde vor naste. Din cate am inteles nu prea e alegerea ta, primesti spitalul din kommune (un fel de judet) in care locuiesti. Pentru ca eu eram un caz deosebit m-au intrebat daca vreau la spitalul din kommune-ul meu sau la cel din Oslo (Rikshospitalet), unde ajung pacientele cu risc. Ce intrebare, normal ca Riks am ales. Mi s-au facut si teste pentru tiroida (am probleme si cu aia) sa mi se ajusteze doza, mi s-a luat tensiunea si la revedere :)). Aaaa, am uitat sa mentionez ca gravidele nu platesc consultatiile la medicul de familie.
Urma sa primesc o scrisoare de la spitalul unde o sa nasc pentru unica ecografie gratuita, cea de la 18 sapt. Se merge pe principiul "selectie naturala".
M-am intors la munca cuminte si mi-am vazut de ranjetul de pe fata :D.
Urmatoarea zi am primit telefon ca hematologul mi-a recomandat injectiile si ca am reteta in sistem, sa ma duc s-o ridic de la farmacie. Eram asa fericita ca urma sa ma intep zilnic pentru cateva luni :)). Le-am cumparat vreo 2-3 luni dupa care am depasit plafonul (ceva de genul 2000kr) si am primit un fel de card ce imi dadea dreptul la medicamente gratuite daca sunt pe reteta albastra, astfel imi luam injectiile moca.
Normal ca nu am mai avut rabdare pana la ecografia lor, asa ca m-am dus la 8 saptamani de sarcina, la un cabinet particular: 1350kr pentru o ecografie fugitiva de nici 2 minute. Am vazut doar cum palpaie ceva, dar nu am auzit bataile inimii si nici nu le-a masurat. Cica e periculos asa devreme si sa astept ecografia de la spital. Am plecat contrariata, dar macar am vazut inima palpaind. Fasolica mea era mai mica cu 9 zile, dar stiam ca asa o sa fie.
Am primit 2 scrisori de la spital, una pentru un control la 17 sapt si cea pentru mult asteptata ecografie. Timpul a trecut usor si fara probleme. Am facut si o drumetie pe un mini munte :D pe la 16 sapt.
Controlul de la 17 sapt a fost, de fapt, o ecografie din cauza problemelor mele cu mutatiile. Acolo am vazut o putza, dar nu am intrebat nici eu si nici sotul. Doar a masurat circumferinta capului, a stomacului si lungimea femurului. In continuare mai micut asa ca sunt programata la inca o ecografie peste 10 sapt. Am facut si acea ecografie de la 18 sapt care este o morfologie, cea de trimestrul 2. Toate bune si frumoase, ni s-a confirmat putza si mi s-a fixat DPN dupa masuratori, nu dupa UM.
Am mai facut o ecografie in vacanta din Romania si inca vreo 4 la spital. Diferenta de 9 zile s-a pastrat cam la toate ecografiile si de fiecare data am avut alt imaginist, dar imi stiau bine cazul. Nu ii interesau colul sau gradul de maturare al placentei. Mie imi verificau,  in plus fata de masuratori, rezistenta pe artera ombilicala.
Timpul trecea si eu cresteam :)). Tiroida era verificata lunar la medicul de familie (plus tensiunea, greutatea si masurat burta - si mereu imi zicea ca e micuta burta si ca sigur n-o sa am un copil mare - plus ascultat copilul cu aparatul), iar de la 28 sapt mi s-a marit si doza de heparina (automat, fara analize). Singurele analize facute au fost pentru tiroida si cele uzuale gen fier, calciu, etc., nici macar nu am dat cu ochii de un ginecolog.
Undeva pe la 32 sapt am facut cererea la NAV pentru concediu si am mers la munca pana la 37 sapt (dupa termenul dat de ei).
Am avut un hop pe la 33 sapt cand m-a speriat o imaginista ca nu creste ok piticul. La urmatoarea eco mi s-a spus ca asta e ritmul lui si e in parametri. Ultima ecografie a fost la 38 sapt (tot dupa termenul dat de ei) si am profitat de ocazie sa mergem la etajul cu nasteri si sa vedem cum arata si ce trebuie sa fac atunci cand va sosi clipa. M-am interesat de posibilitatea nasterii in apa si am intrebat o moasa de acolo daca e posibil. Mi s-a spus ca daca este libera camera respectiva, se poate (este doar una) si apoi am fost s-o vad: o camera maaaare cu o cada mare in mijloc, un pat (nu din acela ca la ginecolog) si o baie micuta cu dus. Am plecat incantata de acolo.
Tot primeam telefoane de la munca daca am nascut. Parintii asteptau cu sufletul la gura. Faceam pronosticuri cu medicul de familie pentru data nasterii. Prietenii ma trezeau cu sms-urile (bine, a fost o singura data :))) si uite asa am depasit si termenul lor ...

VA URMA NASTEREA

4 comentarii:

Anonim at: 2 martie 2014 la 14:22 spunea...

Salut, iti urmaresc blogul cu drag,
si eu imi doresc "sa o iau de la capat" la sfarsitul acestui an,mai exact sunt studenta la medicina generala si mi-as dori sa-mi incep rezidentiatul in norvegia sau danemarca.vroiam sa te intreb daca cunosti vreun rezident din romania care a reusit sa lucreze in domeniu dupa ce a plecat...si care dintre cele doua tari mi le-ai "recomanda" din experienta ta de tipa tanara care ai emigrat de doua ori deja.

Si nu in ultimul rand felicitari pentru micut si felul in care te-ai interesat de evolutia sarcinii tale.

Mara

{ Thea Mihaela } at: 3 martie 2014 la 11:23 spunea...

Multumesc. Atat in Dk cat si in No trebuie neaparat sa dai un test de limba (nivel inalt) si sa faci un fel de rezidentiat aici. In Dk stiu pe cineva (nu roman) care dupa vreo 1,5-2 ani a terminat cu scoala de daneza. Acolo este gratuita scoala pentru membrii UE si in paralel poti lucra ceva ca sa te intreti. In No e extrem de scumpa scoala. Din punctul asta de vedere recomand Danemarca. BAFTA

Anonim at: 19 noiembrie 2014 la 14:04 spunea...

salut,
navigand dupa informatii despre norvegia, am gasit blogul acesta plin de info si ca o maniaca m-am pus pe citit ��... sunt proaspat emigranta cu familia �� maxim o luna si deja ma simt un pic coplesita....totul e ok ,doar ca viata sociala lasa de dorit mai ales cand stai toata ziua in casa cu un bebe de 10 luni (a carui nevoie de socializare e chiar mai acuta de at a mea, deja tipa cand vede copii pe strada ��)...acum..ca sa ajung la obiect �� mi-as dori tare mult o alta forma de contact sa povestim una alta...sa nu mai stau sa citesc ca un voaior��ce ma simt... si poat,e cine stie, o sa rupem lantul preconceptiilor despre romanii emigranti si n-om imprieteni ��
cu stima, flavia
p.s. astept un mesaj aici pe blog despre cum sa procedam cu schimbul de date personale .. o zi faina!

{ Thea Mihaela } at: 28 ianuarie 2015 la 09:17 spunea...

Flavia, lasa-mi o adresa de mail te rog

Trimiteți un comentariu